Empirische Wirtschaftsforschung
-
Wiederholungstutorium zu Empirische Wirtschaftsforschung (270073)
Termine: Lehrpersonen: Di. 07:30 - 09:00 | I-301 Trunzer Inhalt: Wiederholung der Vorlesungsinhalte der Veranstaltung Empirische Wirtschaftsforschung zur Vorbereitung auf die Wiederholungsklausur. Die Wiederholung erfolgt anhand von Übungsaufgaben.
Bemerkungen: Das Tutorium findet während der KW 16 bis 18 statt.
Kompetenzbereich Volkswirtschaftslehre
-
Seminar zur Wirtschaftstheorie (272035)
Termine: Lehrpersonen: Blockveranstaltung Thomsen, Vogt Inhalt: Im Seminar wir ein aktuelles wirtschaftspolitisches Thema auf der Grundlage von Veröffentlichungen in wissenschaftlichen Fachzeitschriften erschlossen und reflektiert. Details werden im Seminarsteckbrief bekanntgegeben.
Bemerkungen: Bitte auf Ankündigung in Stud.IP achten.
Prüfer: Prof. Dr. Thomsen
-
Seminar in Innovationsökonomik (272047)
Termine: Lehrpersonen: Blockveranstaltung Piehl, Schröder Inhalt: Wir diskutieren verhaltensökonomische Themen rund um Innovation. Details können dem Seminarsteckbrief entnommen werden.
Bemerkungen: Prüferin: Prof. Dr. Schröder
-
Behavioral Economics (272054)
Termine: Lehrpersonen: Mo. 12:45 - 14:15 | I-301 Schröder Inhalt: Topics discussed in the course include:
- basic concepts of behavioral theory
- other-regarding preferences
- risk and time preferences
- ethical behavior
- nudging
Literatur: A list of relevant literature will be published during the semester.
-
Exercise Behavioral Economics (272055)
Termine: Lehrpersonen: Mi. 09:15 - 10:45 | I-301 (Gruppe 1) Piehl Mi. 11:00 - 12:30 | I-301 (Gruppe 2) Stoczek Inhalt: The exercise will repeat important topics from the lecture.
Bemerkungen: Both groups will deal with the same content.
Kompetenzbereiche Betriebs- und Volkswirtschaftslehre
-
Seminar Praxis der wissenschaftlichen Unternehmensberatung (273007)
Termine: Lehrpersonen: Blockveranstaltung (Gruppe 1) Thomsen (Gruppe 2) Rupieper (Gruppe 3) Ingwersen Inhalt: Das Seminar findet in Kooperation mit der Rossmann GmbH statt und dient der kritischen Auseinandersetzung mit gegenwärtigen Herausforderungen im (Handels-)Unternehmen. Details werden im Seminarsteckbrief bekanntgegeben.
Bemerkungen: Das Seminar findet als Blockveranstaltung statt. Einzelheiten zu den Themen und Anmeldemodalitäten werden auf der Institutshomepage bekanntgegeben.
Die Auftaktveranstaltung erfolgt in der vorlesungsfreien Zeit.
Prüfer: Prof. Dr. Thomsen
-
Economics of Science (273027)
Termine: Lehrpersonen: Fr. 09:15 - 10:45 | I-301 Gulden, Püttmann, Thomsen, Weilage Inhalt: The work of scientists at higher education institutions and public research organizations is a key driver of societal and economic development in contemporary societies. Understanding the conditions under which knowledge and inventions are produced in the science system and transferred to other sectors of society has thus become crucial for devising science and higher education policies and management practices that foster development and growth.
Following an overview on the structure of the science system in Germany, it is foreseen that the lecture covers theoretical approaches and empirical findings from the economics of science with a focus on two areas: first, scientists’ motives and the incentive structures in the science system and the academic labor market, and, second, related management practices within higher education institutions. The lecture furthermore covers the practical implications of the theoretical and empirical considerations for both areas.
Literatur: Dasgupta, Partha, and Paul A. David. 1994. “Toward a New Economics of Science.” Research Policy 23(5): 487–521. https://doi.org/10.1016/0048-7333(94)01002-1.
Stephan, Paula E. 2010. “The economics of science”. In: Handbook of the Economics of Innovation 1: 217-273. North-Holland. https://doi.org/10.1016/S0169-7218(10)01005-1.
Stephan, Paula E. 2015. How Economics Shapes Science. Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674062757.
Bemerkungen: The course consists of two parts: Following six lectures covering the topics outlined above, participants write a term paper of around 10 pages within seven weeks that is handed in at the end of the lecture period. The term paper should focus on a single empirical study in the economics of science. Suggestions for suitable studies will be given during the lectures. The term paper should summarize the study, locate it against the backdrop of the lectures’ content, and critically discuss its approach and findings. Additional information on the format and content of the term papers will be provided at the beginning of the first lecture.
Lecture: English / Term paper: English or German